Flow Consulting wystąpienia publiczne

Bezpłatna rozmowa z Trenerem

Jak przygotować się do
wystąpienia online

 

Część 2 - ga

16 marca 2021

Szkolenia

Sprzedażowe

Lista szkoleń

Szkolenia z

 Wystąpień
Publicznych

Lista szkoleń

Przeczytaj 

Nieregularna

Subiektywna
Recenzja

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do
Newslettera

Zapisz się 

Mogą Cię zainteresować

Cześć. Witam Cię w drugiej części artykułu dotyczącego wystąpień online. Poprzednio zająłem się Obszarem nr 1 i 2, czyli kwestiami technicznymi i wizerunkowymi, czas zatem na kolejne 2 obszary ważne w wystąpieniach online.

 

Obszar nr 3 - Przygotowanie merytoryczne 
 

Co byśmy nie mówili, to zawsze merytoryka jest najważniejsza i tyle. Zero dyskusji. Oczywiście w świecie online, bez dobrego połączenia na nic zda się nawet najlepsze wystąpienie, ponieważ nikt go nie zobaczy, jednak ten aspekt omówiliśmy już wcześniej i idźmy dalej :)

 

Przygotowanie merytoryczne do wystąpienia w wersji online niewiele różni się od przygotowania do wystąpienia offline. Są drobne niuanse, jednak kluczowe elementy pozostają takie same. Temat jest dość obszerny, ale postaram się go opisać w kilku zdaniach.

 

1. Po pierwsze ustal cel Twojej prezentacji / Twojego wystąpienia.

 

Jak mawiał Seneka “Temu, kto nie wie, do jakiego portu zmierza, nie sprzyja żaden wiatr”. Dokładnie tak samo jest, gdy występujesz - musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć, a następnie odpowiedzieć sobie na pytanie, jakimi środkami to osiągniesz.

 

2. Dostosuj  treści do publiczności.
 

Gdy masz już cel, zastanów się na tym, do kogo będziesz mówił, czyli dostosuj swoje treści do Twojej publiki. Odpowiedz sobie na pytania: co wie dana grupa w temacie mojego wystąpienia, jakie treści będą dla nich ciekawe, ważne, nowe, a co będzie odgrzewanym kotletem?

 

Zastanów się jakiego języka będziesz używał, czy możesz sobie pozwolić na ekspercki żargon, czy raczej powinieneś mówić jak do laików, używać prostych słów i wszystko dokładnie tłumaczyć. 

 

3. Przygotuj treść wystąpienia.

 

Gdy masz już cel i przeanalizowaną publiczność, przejdź do przygotowania treści Twojego wystąpienia. Jeśli jesteś ekspertem, zapewne zmierzysz się z tym, że chciałbyś w jednym wystąpieniu powiedzieć o wszystkim, ponieważ wszystko jest ważne i wzajemnie na siebie wpływa. By nie wpaść w tę pułapkę wybierz 3 do 5 wątków, które chcesz poruszyć, ułóż je w sensowną strukturę i zaplanuj łagodne połączenia między wątkami. Dzięki temu powiesz o tym, co najważniejsze i nie zamęczysz słuchaczy tonami informacji, których i tak nie zapamiętają.

 

Jeśli jesteś początkujący, zapewne zmierzysz się z obawą przed jakością Twojej wiedzy merytorycznej. Co na to poradzić? Porozmawiaj z bardziej doświadczonymi i skorzystaj z ich wiedzy i praktyki. Zapytaj, co dla nich byłoby ciekawe w tym temacie, a co będzie stratą czasu. Znajdź rzetelne badania i posłuż się niepodważalnymi danymi, skorzystaj również z  własnego doświadczenia, użyj swojej historii - będziesz wtedy bardziej autentyczny i nikt nie będzie się doszukiwał “merytorycznej dziury w całym”. Następnie wybierze 3-5 wątków i dobrze je ze sobą połącz. 

 

4. Zastosuj urozmaicenie.

 

Gdy masz już gotowy schemat, a może nawet cały tekst swojego wystąpienia,  zastanów się, czy można je jakoś urozmaicić. Być może warto zastosować jakąś anegdotę, żart, historię z życia, wykorzystać ciekawe dane lub zaangażować publiczność w jakiś krótki eksperyment. To z pewnością ożywi Twoją prezentację.

 

Jednym z elementów urozmaicenia Twojego wystąpienia może być prezentacja multimedialna. W zasadzie w wystąpieniach online prezentacja jest z obszaru “must have” Ciężko skupić uwagę przed ekranem bez dobrej prezentacji. Na temat samej prezentacji i jej zakresu nie będę się rozpisywał. Z pewnością zajmę się w tym w innym artykule. Przestrzegam tylko przed milionem slajdów i to jeszcze z dużą ilością tekstu, lub co gorsza prezentowaniem danych w formie wklejonego print screen`em z excela. Nie idź tą drogą.

 

Na tym etapie pewnie masz już cel, maszt treść, masz coś, co zaangażuje publikę, masz nawet prezentację. Czas zatem, by to wszystko zebrać do kupy i przećwiczyć przynajmniej kilka razy.  Bez porządnego przećwiczenia Twoje wystąpienie nie będzie nawet w połowie tak dobre, jak może być. Powtórz całość przynajmniej kilka razy, tak byś czuł, że jesteś gotowy jak sportowiec przed startem. Dopiero wtedy możesz pewnie stanąć przed kamerą i zrobić przysłowiowe show. To tyle w telegraficznym skrócie. Jeśli chcesz wejść w temat głębiej, zapraszam do 1 i 2 drugiego odcinka podcastu, gdzie mówię szerzej o przygotowaniu do wystąpienia. Znajdziesz go tutaj:

 

https://flowconsulting.pl/odcinek-1---jak-przygotowac-wystapienie-publiczne---cz-1

 

https://flowconsulting.pl/odcinek-2---jak-przygotowac-wystapienie-publiczne---cz2

 

 

Obszar nr 4 - Budowanie relacji i angażowanie publiczności

 

Pozostała nam jeszcze część związana z budowaniem relacji i angażowaniem publiczności. To chyba najtrudniejszy aspekt wystąpień i spotkań online. Prowadzę wiele szkoleń online, webinarów, różnych wystąpień i wiem z autopsji, że najtrudniejszy dla mówcy jest brak odczuwania reakcji publiczności. Bo publiczność przecież reaguje, jednak  mówiący często tego nie słyszy, a nawet nie widzisz, bo mówi np. do zewnętrznej kamery, co zdecydowanie utrudnia śledzenie reakcji na ekranie. Co zatem zrobić, by mimo ograniczeń online, czuć przyjemność z mówienia i budować relacje z publiką?

 

1. Zaakceptuj fakt, że feedback może przyjść z opóźnieniem.


Po pierwsze musisz się przyzwyczaić, że nie zawsze otrzymasz od razu informację zwrotną w postaci reakcji publiczności. Załóżmy, że prowadzisz webinar, na którym jest sporo ludzi, prowadzisz swoja narrację, mówisz naprawdę zabawny żart, aż sam się śmiejesz w duchu, a po drugiej stronie nic… Co wtedy? No właśnie nic. Bo publika przecież reaguje, tylko Ty tego nie słyszysz i często nie widzisz. Musisz to po prostu zaakceptować, a po wystąpieniu zebrać feedback, by przekonać się, czy wszystko było ok. Zdecydowanie polecam nagrywanie się i autoanalizę po prezentacji. Tam często zobaczysz też reakcję publiczności i ocenisz, czy wszystko poszło zgodnie z planem.

 

Czy w związku z tym, że nie zawsze widzisz reakcję publiczności, masz rezygnować z budowania relacji i skracania dystansu z publiką? Absolutnie nie. Wręcz przeciwnie. W świecie online większości osób trudniej skupić uwagę na jednej rzeczy, jednym wydarzeniu, dlatego jako mówiący musisz zadbać, by jeszcze bardziej niż w świecie offline angażować publiczność, skracać dystans i budować relacje. Jak to zrobić?
 

2. Bądź autentyczny.
 

Nie zmieniaj swojego sposobu zachowania i preferowanego stylu komunikacji tylko ze względu na odległość i formę zdalną. Bądź taki, jak podczas wystąpienia stacjonarnego. Jeśli podczas wystąpień stacjonarnych dużo gestykulujesz, to rób to również przed kamerą. Oczywiście sprawdź, czy Twoje gesty nie wychodzą z kadru, lub nie wyglądają karykaturalnie ze względu na bliskość kamery, jednak nie rezygnuj z tego, jaki jesteś jako prezenter.

 

3. Stwórz pozytywną atmosferę sprzyjającą budowaniu relacji.

 

Podczas stacjonarnych wystąpień były przerwy na kawę, rozmowy w kuluarach, small talk z nowo poznanymi osobami. To wszystko rozluźniało i Ciebie i publikę i dobrze wpływało na klimat. Spróbuj odtworzyć to w online, zadbaj o kilka rozluźniających słów na początek i stworzenie dobrej atmosfery, odwołaj się do rozmów z osobami, które wcześniej pojawiły się w pokoju konferencyjnym. Daj ludziom odczuć, że są ważni i że Wasza relacja mimo, że zdalna, jest prawdziwa.

 

4. Angażuj widownię w interakcję.

Nawet jeśli to typowy webinar, czy wystąpienie odpuść sobie długie monologi i przynajmniej co kilka minut angażuj publiczność w jakąś aktywność. Najprostszym sposobem jest zadanie pytania i prośba o odpowiedź na czacie. Z pomocą przychodzi Ci też wiele aplikacji, które służą do quizów, burzy mózgów, wspólnej pracy nad jakimś zagadnieniem. Z doświadczenia wiem, że świetnie się sprawdzają i sprawiają, że słuchacze lepiej się bawią. Możesz skorzystać z darmowych wersji takich narzędzi jak: Mentimeter, Kahoot, Jamboard, Padlet Quizlet i wiele innych. Są intuicyjne w obsłudze i sprawiają dużo frajdy słuchaczom.

 

Jeśli masz trochę więcej czasu i  sprzyja to celowi Twojego wystąpienia, możesz zaangażować słuchaczy w jakiś eksperyment, doświadczenie, czy krótką pracę w grupach. Wymaga to oczywiście umiejętności moderowania taką aktywnością, jednak  zdecydowanie wpływa na poziom interakcji i zaangażowanie uczestników.

 

Jeśli już wybierzesz jakąś formę angażowania publiczności, to pamiętaj, że nawet najpyszniejsza potrawa się nudzi, dlatego zmieniaj te aktywności. Jeśli przed chwilą zadałeś pytanie, to w kolejnym kroku może warto zrobić np. quiz za pomocą aplikacji, zamiast zadawać kolejne podobne pytanie. Pamiętaj - bycie autentycznym online i dobrze poprowadzona interakcja z publicznością zmniejszy dystans społeczny i sprawi, że ludzie chętniej i z większa uwaga będą Cię słuchać. Tego Ci życzę!

 

Do zobaczenia/przeczytania

Łukasz

Jak przygotować się do wystąpienia online - Część 2-ga

 mnm© Copyright 2017 by WebWave